Ole Ole Ole O’Learys

Jag blev genuint jätteglad när jag läste att O’Learys ska öppna på Liljeholmstorget i mitten av februari. Jag, och många med mig i kvarteret, har saknat ett bra stort lunch- och kvällsställe. I pressmeddelandet, som skickades ut i morse, står det att det blir en 750 kvadrat stor sportbar i två plan med plats för 500 lunchgäster varje dag och att man ska satsa på sport och musik på kvällarna. Det är min melodi.

O´Learys är en kedja med charm. Du vet vad du får, samtidigt som det alltid levereras med mänsklighet och ett stänk av lokal prägel. Eftersom jag spelade mycket basket som ung, så har jag besökt de flesta O’Learys i landet. Det var liksom vuxnare och fränare än McDonken.

Favoriten är Götgatsbacken där stämningen ofta är på topp. Jag glömmer aldrig den gången då Sverige tog VM-guld i hockey och vi dansade ärevarv runt lokalen under en svensk flagga. I varv efter varv efter varv. Eufori. Gemenskap. Galenskap.

Du blir inte överraskad av maten på O´Learys, men den är bra. Min favorit är de härligt heta Buffalo Wingsen med blue cheese-dip. Ibland som förrätt. Ibland som hel rätt. Ribsen är också utsökta, burgarna ett säkert kort och som basketfreak har man svårt att motstå en Larry Bird Club Sandwich med kalkon, skinka, bacon, tomat, ost, sallad och tomat.

Längtar till februari.

//Jens


Foto : O’Learys

Tags: , ,

Leave a Reply

